Artikel retourneren

ke_Retourneren_V2.png

button.png

Ben je niet tevreden over het gekochte product? Geen probleem. Binnen 30 dagen na ontvangst van het gekochte product, kun je het product retour sturen.

In het kader van de wet "Koop op Afstand" heb je als consument, bij het doen van aankopen via internet, recht op een 'Herroepingsrecht' van minimaal 14 dagen na aflevering van het product. Wij snappen dat dit kort kan zijn en geven je daarom 30 dagen de tijd. Binnen deze periode mag een product worden teruggestuurd zonder opgaaf van redenen, waarbij je wel zelf de porto kosten voor het terugsturen moet betalen. Je kunt hierbij:

  1. binnen 30 dagen na ontvangst zonder voorafgaande melding retourneren, of
  2. binnen 30 dagen na ontvangst ons van de herroeping op de hoogte brengen (melding) en vervolgens binnen 14 dagen na die melding retourneren.

Voorwaarden retourzending producten

De afkoelingsperiode geeft je de mogelijkheid om eventuele impulsaankopen ongedaan te maken. Het is dus niet de bedoeling dat je gedurende 30 dagen uitgebreid gebruik maakt van een aankoop en deze vervolgens retourneert. Je mag een product testen om te kijken of er geen defecten zijn. Wij verstaan hieronder dat als je een camera koopt er maximaal 10 foto’s mee gemaakt zijn en geen honderden. Ook kun je bijvoorbeeld een drone of smartcard niet registreren.

Het is van belang dat producten goed en degelijk verpakt retour worden gestuurd. De producten dienen verpakt te zijn in - indien redelijkerwijs mogelijk - de oorspronkelijke verpakking inclusief de oorspronkelijke aankoopnota of een ander aankoopbewijs. Heb je een combinatieaanbieding gekocht en wil je deze of een gedeelte hiervan retourneren, houd er dan wel rekening mee dat je hetzelfde bedrag terug krijgt als je er voor betaald hebt.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de retourzending, ons advies is dan ook om dit aangetekend te doen. Producten die beschadigd of gebruikt zijn komen niet voor ruiling of volledige restitutie in aanmerking. Wanneer producten beschadigd/incompleet zijn, kunnen wij hiervoor geld in mindering brengen. Bij niet verkoopbaar is dat 100%.

Er is een aantal producten uitgezonderd van het herroepingsrecht. Dit betekent dat deze producten niet geruild of geretourneerd kunnen worden. Uitgesloten van het herroepingsrecht zijn:

  1. Software waarvan de verzegeling na levering is verbroken. Deze producten zijn namelijk niet geschikt om te worden teruggezonden wanneer de verzegeling na levering is verbroken, omdat deze software makkelijk gekopieerd kan worden.
  2. Downloadbare software en digitale content. Voor digitale content die binnen de bedenktijd van 30 kalenderdagen volledig is uitgevoerd geldt dat deze zijn uitgezonderd van het herroepingsrecht. Deze uitzondering geldt alleen indien de koop van start is gegaan met uitdrukkelijke instemming van de consument die hierbij verklaard heeft afstand te doen van zijn herroepingsrecht.
  3. Producten die om hygiënische redenen niet geruild of geretourneerd kunnen worden indien de verzegeling verbroken is. Dit zijn producten zoals in-ear oordopjes.
  4. Producten die speciaal op maat zijn gemaakt (Maatwerk), zoals fotoprints, albums, canvas e.d.

Indien je voor de beoordeling van de producten verder bent gegaan dan nodig is om de aard, kenmerken en de werking van de producten vast te stellen, dan kunnen wij een waardevermindering in rekening brengen. Deze waardevermindering kan oplopen tot 100%. Het gaat in dit geval met name om:

  1. Inktcartridges waarvan de verpakking reeds geopend is, geldt een waardevermindering van 100%. Deze producten zijn na het openen namelijk niet meer te verkopen.
  2. In gebruik genomen printers, waarbij het gebruik verder gaat dan de aard, kenmerken of werking vast te stellen.
  3. Voor geopende producten, geleverd in een blisterverpakking en waarvan op de verpakking duidelijk is aangegeven waarvoor het dient, kan een waardevermindering in rekening worden gebracht door het vervangen van de verpakking.
  4. Ingewisselde of ingevulde vouchers die bij ons gekocht zijn of tegoedbonnen.

 

Zakelijke bestellingen

Voor bestellingen, welke via de zakelijke (Business to Business) afdeling zijn geplaatst, dient er te allen tijde eerst te worden overlegd met jouw contactpersoon, voor er iets retour mag worden gezonden.

> Meer over Kamera Express zakelijk


Waardevermindering

Het Herroepingsrecht geeft je de mogelijkheid het product 'op zicht' te hebben en het product te beoordelen, zoals je dit ook in de winkel zou kunnen. Voor het beoordelen van bijvoorbeeld drones of software is het niet nodig om de drone of software te registreren. Of bij harde schijven en andere opslagmedia is het niet noodzakelijk om het uit de verpakking te halen en te installeren om de werking te kunnen beoordelen. Als de harde schijf niet doet wat hij moet doen is er namelijk sprake van garantie (en niet van herroeping). Hierdoor kan bijvoorbeeld een registratie van het product alvorens het te retourneren of het in gebruik nemen van een harde schijf een waardevermindering opleveren, oplopend tot 100% van het aankoopbedrag.

Stappenplan retourzendingen

Wil je gebruik maken van de retourregeling? Dan vragen wij je het op de volgende manier te doen. Zo kunnen wij de retourzending zo soepel en snel mogelijk afhandelen. Gebruik ons handige online retourportaal om je retouren makkelijk aan te maken en op de hoogte te blijven over de status van je retourafhandeling.

Geen zorgen, we hebben het gebruik van ons retourportaal zo makkelijk mogelijk gemaakt. Je hoeft alleen de volgende stappen te volgen.

Open ons retourportaal, vul je ordernummer en emailadres in, en selecteer vervolgens één of meerdere producten die je wilt retourneren. Selecteer per product ook de reden van terugbrengen. Als je nog een korte toelichting wilt geven is dit mogelijk via het veld 'korte toelichting’. Klik op 'volgende' om je gegevens in te vullen/te controleren. Jij bent er al bijna! Nu moet je nog aangeven of je voor een return label of een ‘smart return label’ kiest. Voor een ‘smart return label' heb je geen printer nodig. Klik op 'volgende' en je retour is aangemaakt! Breng je retour met het retourlabel naar het PostNL- of DHL- pakketpunt die je gekozen hebt. Ben je benieuwd naar de status van je retourzending, dan kun je altijd het retourportaal openen om de status van de retourafhandeling te zien.

LET OP: De kosten van een retourzending zijn voor je eigen rekening.

Wij betalen het gehele aankoopbedrag (inclusief eventuele verzend- en betaalkosten) zo snel mogelijk terug, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst van de herroepingsmededeling. Wij mogen echter wel wachten met terugbetaling totdat we de producten hebben ontvangen of tot het moment dat u aangetoond heeft deze te hebben opgestuurd. De terugstorting wordt uitgevoerd met de betaalwijze waarmee wij het geld ontvangen hebben. Indien je dus met creditcard of PayPal betaald hebt, wordt het geld naar deze kaart teruggestort. Heb je met een giftcard betaald? Dan zetten wij het tegoed terug op de giftcard.

Je kunt ook gebruikmaken van het Europees modelformulier voor herroeping. Meer informatie over het Herroepingsrecht vind je bij onze Algemene Voorwaarden.

Defect bij ontvangst

Mocht het bestelde product bij ontvangst defect blijken te zijn, verzoeken we je ons daar direct na ontvangst van op de hoogte te stellen volgens de retourprocedure. Je hebt hier, na ontdekking van de schade, wettelijk maximaal twee maanden de tijd voor. Echter verzoeken we je dit binnen 24 uur te doen, daar er in een later stadium niet meer goed te controleren is hoe het defect is ontstaan. Na ontvangst van het defecte product zullen wij dit eerst controleren. Als blijkt dat het product inderdaad defect is, zullen wij het product direct vervangen. De retourkosten van het defecte product (tot max. €8,70) krijg je gerestitueerd.

Zelf gemaakte schade is niet te retourneren. Bekijk hiervoor de Algemene Voorwaarden.

Mocht je niet zeker weten of het product defect is, kun je een e-mail sturen naar onze serviceafdeling via reparatie@kamera-express.nl.

 

Ons retouradres:

Essebaan 55

2908LJ Capelle aan den IJssel

 

Alle bij ons aangesloten partijen bieden in ieder geval het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop u de dienst heeft gekocht. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet u de betreffende verkoper via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk,

per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen de overeenkomst te herroepen. U kunt hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping (PDF INVOEGEN), maar bent hiertoe niet verplicht. Om de herroepingstermijn na te leven volstaat het om uw mededeling betreffende uw uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.

Gevolgen van de herroeping

Als u de overeenkomst herroept, ontvangt u alle betalingen die u tot op dat moment heeft gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van uw

keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat de betreffende verkoper op de hoogte is gesteld van uw beslissing de overeenkomst te herroepen, terug. U wordt terugbetaald met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij u

uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen u voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Voor de juiste contactgegevens verwijzen wij u naar de bevestigingsmail en/of de website van de betreffende verkoper.

Let op: er kunnen uitzonderingen op het herroepingsrecht van toepassing zijn. Kijk voor meer informatie hierover in de bevestigingsmail en/of op de website van de betreffende verkoper. U bent alleen gehouden de eventuele kosten te betalen voor de dienst tot het moment van ontbinding.